بلبرینگ چیست ؟

بلبرینگ یا در حقیقت بال برینگ( ball bearing )  ، به معنی توپ‌ های حامل می باشد . این قطعه نوعی یاتاق یا چرخ‌ دنده چرخشی و یا توپی به حساب می آید و در هر وسیله ‌ای که می‌ چرخد به کار گرفته می شود تا مانع از ایجاد اصطکاک و سایش سطحی که در حال چرخش می باشد روی هم شود . برای نمونه ، چرخش اجسام سنگین و حرکت آن‌ ها همچون چرخ‌ های خودرو توسط بلبرینگ‌ ها میسر می باشد .

البته ناگفته نماند که بلبرینگ‌ ها در قسمت ‌های مختلف اتومبیل که امکان ایجاد اصطکاک وجود داشته ، به کار گرفته می شود . به این ترتیب تمام بلبرینگ های خودرو را به این صورت میتوان نام برد :

بلبرینگ پلوس ، بلبرینگ دینام، بلبرینگ فرمان ، بلبرینگ گیربکس ، بلبرینگ دنده چرخ ، بلبرینگ هرزگرد ، بلبرینگ اکسل

ولی به صورت کلی وظایف بلبرینگ اتومبیل در تمام این قسمت ها به سه مورد اصلی تقسیم شده است :

  1. کمک که منتقل کردن قدرت بین قطعات

به این حالت که بلبرینگ شرایط چرخش بعضی قطعات را روی هم فراهم کرده است و در عین جلوگیری از ایجاد اصطکاک در کنتقلذ کردن نیرو بین این قطعات بسیار موثر می باشد

  1. جلوگیری کردن از ایجاد اصطکاک

بلبرینگ ها علاوه بر اینکه با این کارشان ، باعث جلوگیری از اصطکاک بین قطعات شده سبب مانع از هدررفت انرژی تحت تاثیر گرمای و اصطکاک ایجاد شده هم می شود .

  1. پیشگیری کردن از سایش سطوح و قطعات

با کمک بلبرینگ از تماس ‌های تحلیلی و ایجاد خوردگی ما بین سطوح پیشگیری شده است . در نتیجه قطعات باعث آسیب‌ های ناشی از ساییدگی نمی ‌شوند .

رولبرینگ یا بلبرینگ

ساچمه ‌ها اجزا های  اصلی تشکیل دهنده بلبرینگ ‌ها می باشند که سبب تبدیل بلبرینگ به نوعی یاتاقان غلتکی می شوند . در حقیقت نوع ساچمه بلبرینگ تعیین می کند نوع بلبرینگ چه باشد و نا گفته نماند که بلبرینگ‌ ها با انواع مختلف ساچمه تولید شده اند. به این صورت که در برخی مواقع ساچمه‌ ها به حالت استوانه طراحی شده اند . در این مواقع به بلبرینگ رولبرینگ می گویند . پس میتوان گفت اجزای چرخشی بلبرینگ ‌ها در اشکال هندسی مختلفی قابل تولید هستند .

در صورت تمایل به مشاهده و مطالعه سایر مقالات آموزشی ما میتوانید به بخش ( اخبار و مقالات ) مراجعه فرمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این قسمت نباید خالی باشد
این قسمت نباید خالی باشد
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

تماس سریع